Enduro mek-tips

Hur man får ordning på en WP-gaffel så den hänger med på steniga banor eller hur man får den att likna en gammal huskvarna gaffel

Preparera stövlarna för snöspår 

Värme handtag

Gör om elsystemet på din ktm till DC (likström) så du kan använda xenon lyse

Hur man får ordning på en WP-gaffel så den hänger med på steniga banor eller hur man får den att likna en gammal huskvarna gaffel

Problemet var att jag åkt en Huskvarna 400wr -86 i många år och sen köpt en KTM 450exc -06 och inte klarat av omställningen. Men nu liknar den en gammal 86:a i fjädringen.
Man kan ju fundera vad som hänt med utvecklingen på fjädring de sista 20 åren, borde ju kunna skruva dit man vill ha den, inte bygga om nya grejer……………….
det är ju ändå ganska individuellt hur man vill ha fjädring.

 

Gaffeln gick att åtgärda själv men bakdämparen fixade Peter Nilsson i knåda

Man kan göra flera åtgärder men enklast är nog att ta ur den den nedre ventilen som kompressions skruven sitter i, plocka bort justerskruven och borra upp hålet till 4 mm
då får man större område att justera på.
I den nedre ventilen. Ta en stor vass borr och borra bort den inknackade låsningen för muttern så man inte förstör gänga i den klena aluminiumventilen.
Borra 2 st 3 mm hål 14cm resp. 18cm från botten i det inre röret det får gaffeln att bli mycket snabbare och mjukare i början.
En uppdatering: sommar 2010 köptes en ktm 400exc -09 den hade ungefär samma tröghet i framgaffeln men här gjorde jag bara ett 3mm hål på halva vägen mellan fullt ihop och fullt isär, tror det blev ca:21 cm från botten. Nedre ventilen borrades upp lika som på 06:an (se nedan).Det blev en bättre kompromiss än på 06:an
Bakdämparen var ganska ok ändå men man fick skruva bort all komp. dämpning på steniga banor.

Olja har jag kört med biltemas billiga sae5 gaffelolja 0,5 l i varje ben, bättre med billig olja och byta ofta.

En bra länk med fakta om WP gaffeln mm http://www.husaberg.org/wiki/index.php/Front_suspension

 

Glidsula på stövlarna gör man lättast med smältlim från biltema som man värmer på med värmepistol eller gasolbrännare
så det flyter ut över sulan och fastnar ordentligt, det går åt ca: 2 stavar / sula och när det slits så är det bara att lägga på mer
och värma om så det blir slätt och halkar bra.

 

 

Värmehandtag är enkelt och billigt att fixa, skaffa kanthal tråd finns på Elfa annars har jag kvar att sälja (köpte en rulle på 200m).
Om du tar 0,4mm tråd 1,2m /handtag = 15 Ohm så blir effekten 10W, ganska lagom när effekten kommer på utsidan av handtaget.
Man behöver ca:0,5m 2 ledare (typ mjuk högtalarkabel) lite krympslang och smala presshylsor för att skarva kanthal och koppartråd
(kanthal går ej att löda).
Kopplas enklast in på en av hel eller halvljusledningarna
Kolla så att det finns någon säkring mellan batteri och värmeslingan.

Se bilderna nedan


färdigt gashandtag, ytteränden låst med snöre som tål värme


Fixera skarven med epoxy eller kontaktlim och när det torkat linda ca 1,5 varvav kabeln innanför handtaget


färdigskarvade och isolerade med krympslang


Gör ett hål längst in på handtaget på undersidan och trä igenom den redan färdiga kabeln


Tänk på att trådarna inte får nå varandra


Gashantaget färdiglindat. sträcker man tråden så kryper den in lite i gummit och ligger kvar bättre man kan hjälpa till genom att droppa lite superlim på tråden
så sitter den kvar ännu bättre. Fixera genomföringen av 2ledaren med skarven med epoxy eller kontaktlim så skarven ligger still längst in vid handtaget.
Sen avslutar man med att linda på ett lager med vävtejp eller nåt annat som har bra grepp och inte smälter.
Kom ihåg att linda ca 1,5 varv av 2ledaren så det går att gasa utan att kabeln rekas av


Snöret knytsfast på ytteränden av värmeslingan


Först plockar man bort statorn och modifierar den, sen byter man ut regulatorn och sist drar några nya kablar och byglingar

Börja med att koppla loss + på batteriet så det inte går sönder nåt


lossa 2 trådar som är lödda vid mejselspetsen och isolera med
krympslang

lossa tråden på jordstiftet och skarva ihop den med extratråden
du lindar på den halvfulla polen, isolera skarven  med krympslang

det går lättare att linda med en pennhölje

här löder man in den lindade extra tråden med den gula

vik in de 2 hoplödda trådarna du lossade tidigare

fixera tråden med epoxylim så den inte kan röra sig

Plocka bort original regulatorn

klipp av kablarna till regulatorn

skala upp röd och gul

Skarva ihop röd o gul kom ihåg krympslangen innan skarvningen

Krymp slangen med tex en tändare eller varmluftspistol isolera trådändarna på vit och svart

Sätt fast kabel och kontakt

Montera nya regulatorn

Montera jordskruvs kontakt på svarta kabeln

Dra åt jordskruven

Koppla röd kabel med en grov kabel till + på batteriet

Dra den så här, ta upp hålet in till luftburken om du inte får in den, lättast att borra ett nytt bredvid det andra hålet

Anslut till + på batteriet när allt är klart

Koppla de 2 gula från regulatorn till gul och vit från statorn

Isolera de 2 kablarna som tidigare satt till gul och vit från statorn

Färdigt

Exempel på lämplig regulator, är en snöskoter del  och kostar mellan ca: 300-400:-